Voorkeurenmenu

Wanneer je een website bezoekt, kan er informatie in je browser worden opgeslagen of eruit worden opgehaald, voornamelijk in de vorm van cookies. Deze informatie kan over jou, jouw voorkeuren of jouw apparaat zijn en wordt voornamelijk gebruikt om de website correct te laten werken. De informatie identificeert je normaal gesproken niet direct, maar kan je een beter - op jouw voorkeuren - toegesneden surfervaring geven. Natuurlijk kun je er voor kiezen sommige soorten cookies te blokkeren. Klik op de namen voor de verschillende categorieën voor meer informatie en om onze standaardinstellingen te wijzigen. Wees je je er echter wel van bewust dat het blokkeren van sommige soorten cookies je ervaring van de website en de door ons aangeboden diensten nadelig kan beïnvloeden.

Altijd actief

Deze cookies zijn nodig anders werkt de website niet. Deze cookies kunnen niet worden uitgeschakeld. In de meeste gevallen worden deze cookies alleen gebruikt naar aanleiding van een handeling waarmee je in wezen een dienst aanvraagt, bijvoorbeeld je privacy instellingen registreren, in de website inloggen of een formulier invullen. Je kunt je browser instellen om deze cookies te blokkeren of om je voor deze cookies te waarschuwen, maar sommige delen van de website zullen dan niet werken. Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare informatie op.

Geen cookies weer te geven

Deze cookies stellen de website in staat om extra functies en persoonlijke instellingen aan te bieden. Ze kunnen door ons worden ingesteld of door externe aanbieders van diensten die we op onze pagina’s hebben geplaatst. Als je deze cookies niet toestaat kunnen deze of sommige van deze diensten wellicht niet correct werken.

Geen cookies weer te geven

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers interageren met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over metrieken zoals het aantal bezoekers, de bounce rate, verkeersbron, enzovoort.

Geen cookies weer te geven

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies weer te geven

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te tonen op basis van de pagina's die je eerder hebt bezocht en om de effectiviteit van de advertentiecampagnes te analyseren.

Geen cookies weer te geven

Zonnepanelen en terugleverkosten: wat moet je weten?

In Nederland wordt steeds meer zonne-energie opgewekt. Soms raakt het stroomnet vol, wat leidt tot netcongestie en bijkomende kosten. De salderingsregeling blijft tot 2027 behouden. Om de hoge kosten voor energieleveranciers te dekken introduceren deze terugleverkosten voor eigenaren van zonnepanelen. Maar wat houden deze kosten precies in, hoeveel betaal je en welke leveranciers rekenen deze kosten? En belangrijker nog: kun je hier iets tegen doen?

Wat zijn terugleverkosten?

Als je zelf elektriciteit opwekt en een deel ervan teruglevert aan het net, krijg je te maken met terugleverkosten. Deze kosten worden door je energieleverancier doorberekend omdat je gebruik maakt van het netwerk om stroom terug te leveren.

Waarom betaal je terugleverkosten?

Nu de salderingsregeling nog van kracht is, beginnen meer energieleveranciers terugleverkosten te rekenen. Dit doen ze om de kosten van de teruglevering te dekken en om deze eerlijker over alle klanten te verdelen. De hoogte van de kosten hangt af van hoeveel stroom je teruglevert en de berekeningsmethode van je leverancier. Hieronder vind je een handig overzicht van de leveranciers die deze kosten in rekening brengen. Als eigenaar van zonnepanelen kun je zo de meest geschikte leverancier zelf kiezen.

Hoe worden terugleverkosten verrekend?

Terugleverkosten worden opgenomen in de berekening van je maand- of jaarprijs. Hierbij wordt vaak gebruikt van verschillende schalen. De hoogte van de terugleverkosten en dus de schaal waarin je valt, hangt af van hoeveel energie je op jaarbasis teruglevert. De opbouw van de schalen en ook de kosten verschillen per leverancier. Belangrijk dus om goed op te letten hoeveel stroom je verwacht terug te leveren en hier je keuze van energieleverancier op aan te passen.

Bij het afsluiten van je contract schat de energieleverancier in welke schaal je valt, maar de definitieve kosten worden vastgesteld op je jaar- of eindafrekening, gebaseerd op de daadwerkelijk teruggeleverde stroom.

Wat kun je doen als zonnepanelenbezitter?

Gebruik zoveel mogelijk je eigen opgewekte energie. Door direct verbruik verminder je de hoeveelheid stroom die je teruglevert, waardoor je minder afneemt van je leverancier en je terugleverkosten lager zijn. Zet bijvoorbeeld de wasmachine, vaatwasser en elektrische auto overdag aan en schakel deze apparaten na elkaar in. Overweeg ook om een thuisbatterij, zoals de SuperSmartJuice® aan te schaffen om je opgewekte stroom op te slaan.

Wat rekent welke energieleverancier?

In onderstaand schema (peildatum: 29-4-2024) is van een groot aantal energieleveranciers de terugleverkosten per jaar inzichtelijk gemaakt.

Peildatum: 29-04-2024

Op de verticale as zijn de jaarlijkse kosten weergegeven. De horizontale as geeft de teruggeleverde zonne-energie per jaar aan. Dit zijn steeds blokken van 500 Wh. De waarde 1750 geeft de terugleverkosten aan die gelden bij een teruglevering van 1500 tot 2000 Wh.

Voorbeeld: Lever je in een jaar tussen de 3 en 3,5 kWh terug, dan zullen de energiemaatschappijen uit onderstaande tabel tussen de €218 en €374 op jaarbasis in rekening brengen.

Lever je meer terug, dan betaal je aanzienlijk minder. Lever je minder terug, dan zijn de kosten natuurlijk ook minder.

Bovenstaand schema (peildatum: 29-04-2024) is bedoeld om de hoogte van de terugleverkosten en de verschillen daarvoor tussen energiemaatschappijen op hoofdlijnen inzichtelijk te maken. Kijk altijd op de side van de energiemaatschappij voor de up to date tarieven voor je een beslissing maakt.